Sök

Störningar

Att bo i flerbostadshus innebär närhet till dina grannar. Visst mått av ljud tillhör därför villkoren och måste tolereras. För att var och en ska trivas och boendemiljön ska bli den allra bästa gäller dock att visa hänsyn.

Vad måste accepteras?

Vardagens ljud i form av hushållsmaskiner, steg och röster tillhör det som du som hyresgäst måste ha överseende med, särskilt i äldre hus. Mycket av eventuell irritation går dock att förebygga genom att undvika höga ljudnivåer under kvällar och nätter samt att kommunicera med dem som bor allra närmast. Meddela exempelvis grannarna om du ska ha fest.

Vad behöver jag inte acceptera?

Exempel på störningar som inte ska accepteras är:

  • Högt ljud från musikanläggningar eller eget musicerande
  • Hundar som skäller länge
  • Upprepade bråk och skrik
  • Borrande och hamrande när många vill sova

Vad gör jag om grannen stör?

Om du upplever att dina grannar stör ringer du i första hand din bovärd. Telefonnumret finns på informationstavlan i trapphuset. Det går också bra att ringa växeln på telefon 054-540 76 00 så kopplar de dig till rätt person. Spelar en granne störande musik eller håller på med någon annan störande aktivitet rekommenderar vi att du i första hand kontaktar grannen. Det brukar lösa problemet i de flesta fall.

Om allvarliga störningar inträffar under kvällar och helger kan du ringa KBAB:s journummer.

Vad händer om jag gör en anmälan?

Anmälan till störningsjouren åtgärdas av det väktarbolag KBAB anlitar, som åker ut och försöker se till att störningen upphör. Den störande debiteras normalt för utryckningen. Vid allvarligare störningar kontaktas polis. KBAB får en rapport nästa dag och tar kontakt med den störande och dess grannar. 

Har du frågor eller synpunkter på störningshanteringen?

Om du har frågor eller funderingar kring störningshanteringen ska du i första hand kontakta din bovärd.

Dela denna sida: Twitter Facebook E-post